13 Nisan 2020 Pazartesi

STEM nedir?

STEM eğitim sistemi teknik olarak ülkemizde ilkokul çağından beridir uygulanmaktadır. Ancak 2011 yılından itibaren ABD’den yayılan popüler bir eğitim sistemi olarak ismi STEM olarak devşirilmiş olup, dünya’da birçok okulda (ülkemizde’de aynı isimle eğitim sistemini uygulayan okullar mevcuttur) uygulanmaya başlamış bir eğitim sistemidir. Bu sistem sayesinde, öğrencilere Fen bilimleri, Matematik gibi dersleri ezber sisteminden çıkartıp, bilgilerin gerçek yaşamda uygulanabilirliği ve problem çözme tekniklerini/metodlarının geliştirilmesi, merak, araştırma ve yaratıcılık özelliklerinin öne çıkartılmasını hedef alınmaktadır. İlerleyen teknolojiler ve dijitalleşen dünya’da kullanılan cep telefonları, televizyonlar, bilgisayar ve robotik sistemler sayesinde, sayısal mesleklere duyulan ihtiyaç/talep her geçen gün artmaktadır. İşte bu sistemleri analiz edebilecek, üretebilecek ve kullanabilecek öğrencilerin üniversitelerde daha rahat eğitim alabilmeleri için bu STEM eğitimleri 1-12 yıllar arasında sunulmaktadır. Bu eğitim sistemi sayesinde geleceğin mesleklerine daha kolay adapte olabilmek ve mesleki kaygıları ortadan kaldırmak amaçlanmıştır.  Bu sebeplerden dolayı öğrencilerimiz ve velilerimizin yurdışında okul tercih ederlerken STEM eğitim sistemi kullanıp kullanılmadığını araştırmalarında fayda vardır.

STEM nedir diye sorulduğunda aslında temel olarak; Science, Technology, Engineering and Mathematics kelimelerinin baş harflerinin birleşmesinden oluşan kısaltma akla gelir ve temel olarak bilim, teknoloji, matematik ve eğitimi ön plana alan bir stratejidir. Türkçe karşılığı FETEMM olan bu kısaltmanın Türkçe açılımı; Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik 'tir.
OECD (Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü) 2017 raporuna göre gelecekte FETEMM (STEM) Eğitimi alanındaki mesleklerde öncülük edecek ülkeler arasında 34 ülke arasında sonuncu olduğu görülüyor. Bu durumda Türkiye'nin 2016-2030 yıllarında FETEMM yani STEM konusunda eğitimli insan ihtiyacı olduğu ve STEM eğitiminin yaygınlaşması gerektiği görülmektedir.
STEM nedirin cevabı olan konulardan başlıcalarından biri ise teknoloji okur yazarlığıdır. Bunun yanı sıra FETEMM eğitimi temel olarak etkili bir öğrenme sağlar. Yapılan çalışmada sonuçlar incelendiğinde, eğitim fakültesi son sınıf öğrencisi olan öğretmen adaylarının FETEMM'i derslere ilgi çeken bir yaklaşım olarak gördüğünü göstermiştir. Ancak çalışmanın devamında öğretmen adaylarına uygulanan FETEMM eğitimi sonrasında öğretmen adaylarının görüşlerinin değiştiği kaydedilmiştir. Eğitim sonrası görüşleri ise FETEMM'in bütünleşik öğretim olarak gördüklerini göstermiştir.
Sınıf ortamı dışında öğrenme süreçleri öğrenciler için faydalıdır ve öğrenme süreçlerine önemli katkıları vardır. Yapılan çalışmada sınıf öğretmenleri okul dışı öğrenme süreçlerinde öğrencilerin ilgilerinin ve öğrencilerin konuları kavramasının arttığını belirtmişlerdir. Ancak okul dışı öğrenme öğretmenlerin altını çizdikleri önemli noktalar vardır. Bunların okul dışı öğrenme konusundaki olanak yetersizliği, idareci ve velilerden kaynaklanan zorluklar olduğu belirtilmiştir. Bunun yanı sıra öğretmenler okul dışı öğrenme konusunda ortam seçimi, yöntem ve öğretim süreci planının belirlenmesinin önemli ancak süreci zorlaştıran durumlar olduğunu belirtmişlerdir.
STEM ANLAYIŞI İLE HAYAL EDİLEN OKUL ANLAYIŞI
Her kademedeki çocuklarımızın okulu sevmesi, okul bilgisine önem vermesi, duyu organlarının tamamını kullanarak bilginin yanında beceriler kazanması, okul bilgisi ile gündelik hayatta bir sorunu çözmeye yönelmesi, ürünler üretmesi, yeni teknolojileri anlaması ve geliştirmeye yönelmesi ileriye dönük seçeceği mesleklere alt yapı oluşturması. .güven duygusu kazanması STEM Eğitimi Merkezleri: STEM Eğitim hareketinin hayata geçirilmesinde ve sürdürülebilirliğinde Üniversitelere bağlı olarak veya Üniversitelerden Destek alarak çalışan Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (STEM), Sanat, Girişimcilik gibi bütüncül eğitime odaklanmış kurumlardır.
STEM+A
Bahçeşehir Okulları STEM eğitiminin öncülüğünü yaparken üretime ve yaratıcılığa etkisi olan tasarım boyutunu da katıyor ve böylece bütünsel bir eğitim anlayışı sunuyor: STEM + A (Art). Sanat, tasarım ve yaratıcılık ekseninde öğrencilerin projelerini ürüne dönüştürme ortamı sunuluyor. Bahçeşehir Okullarının uyguladığı STEM eğitiminin en önemli farkı, dil eğitiminin yanı sıra sanatı ve tasarımı da eğitim modelinin ayrılmaz bir parçası haline getirmesi. Bahçeşehir Okulları olarak, anadil, yabancı dil, sanat ve tasarım eğitimini bu bütünsel eğitimin ayrılmaz birer parçası olarak görüyoruz ve öğrencilerimizi bu vizyonla yetiştiriyoruz. STEM eğitimi projeye dayalı, uygulamaya dönük, disiplinlerarası bir eğitim yaklaşımı öneriyor. Böylece düşündüğünü hayata geçirebilen, yenilikçi, yaratıcı, üretken bireyler yetiştirmek hede eniyor. Bahçeşehir Okulları bu hedef bir adım ileri taşıyarak Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik bilimlerinin yanına sanatı da ekliyor. STEM eğitiminin bütünsel yaklaşımını bir adım ileri taşıyor. Bu nedenle Bahçeşehir Okulları’nda bu yeni eğitim yaklaşımına STEM + A adı verildi. A har ‘art’ yani ‘sanat’ı temsil ediyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder