Öğretim Stratejileri
Strateji nedir? Öğrenme – öğretme sürecinin amaçlarına
ulaşabilmesi için izlenen genel çerçeveye
(yola) strateji denir.
Öğretmenin strateji seçimini etkileyen
etmenler
Konunun Hedef- davranışları
İçerik
Öğretmenin kişiliği
Zaman
Maliyet
Öğrenci grubunun büyüklüğü
Öğretim ortamının uygunluğu
Öğretim Stratejileri konusunu üç başlık altında toplayabiliriz. Bu başlıklar Sunuş Yoluyla Öğretim, Buluş Keşfetme Yoluyla Öğretim ve Araştırma – İnceleme Yoluyla Öğretimdir. Bu maddeleri kısaca inceleyecek olursak;
1. Sunuş Yoluyla Öğretim (Ausubel):
Öğretmen merkezli olup kavram ve genellemelerin öğretildiği, aşamalılık ilkesine dayalı tümden gelim kullanılan yöntemdir. Aşamaları;
– Öğrenciden beklenen davranış belirlenir.
– İşlenecek konu belirlenir. Tümden gelimi kullanır.
– Örnekler hedefe uygun seçilip hazırlanır.
– Öğrenciden beklenen davranış belirlenir.
– İşlenecek konu belirlenir. Tümden gelimi kullanır.
– Örnekler hedefe uygun seçilip hazırlanır.
2. Buluş/Keşfetme Yoluyla Öğretim (Bruner)
Problemle başlar, problemle ilgili kaynak verilir, ön bilgi ve örneklerden sonra öğrenciler bilgi toplayıp analiz ederek genellemelere varır. Tümevarımsal yaklaşım kullanılır.
3. Araştırma – İnceleme Yoluyla Öğretim (Dewey)
Problem çözme becerisini kullanarak bilimsel yöntemi izlemesini gerektiren öğretim yoludur. Öğrenci süreçte tamamen etkindir.
Stratejinin kullanıldığı yerler;
Öğrencilerin ön öğrenmelerinin (ön bilgilerin)
yeterli olmadığı durumlarda
Konunun yeni öğrenilmeye başlandığı
durumlarda,
Dersin giriş kısmında,
Konuyla ilgili gerekçelerin açıklanmasında,
Grupların kalabalık olduğu durumlarda
Zamanın az olduğu durumlarda
Dersin giriş ve sonuç kısımlarında.
Stratejinin Planlanması;
Öğrenciden beklenilen davranışlar belirlenir
İşlenecek konu belirlenir
Hedef ve içeriğe uygun biçimde örnekler seçilir
ve hazırlanır
Bu stratejiye göre;
Konu alanının kavramları, öğrencilere sunulmalı, öğrenciler
de sunulan bilgiyi anlamlı bir biçimde öğrenmelidir. Öğrenciler bilgiyi keşfetmekten çok, hazır olarak alırlar. Alt düzey hedef davranışların (bilgi-kavrama)
kazandırılmasında kullanılır. Ezberleyerek öğrenmeye karşı çıkmış, anlamlı
öğrenmenin gerçekleştirilmesine önem vermiştir.
Sunuş yoluyla öğrenmenin 3 temel
aşaması vardır:
1. Örgütleyicilerin
sunulması
(Giriş)
2. Öğrenilecek yeni konunun sunulması (Gelişme)
3. Bilişsel örgütlenmenin güçlendirilmesi
Kavram haritaları sıklıkla sunuş yoluyla öğretim
stratejisinde kullanılır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder